Hoe werkt het?

Op deze pagina wordt de gebruiker wegwijs gemaakt in het gebruik van deze site. Via een Vraag en Antwoord model komen de belangrijkste functionaliteiten aan bod. De linkjes aan de rechterkant zijn om direct naar een onderwerp te springen.

Deze pagina wordt voortdurend bijgewerkt op grond van tips en vragen van gebruikers die binnen komen via het Forum.

Tips voor je eerste minuten op de site van Omroep Zuidplas? Kijk dan eens op deze speciale welkomspagina vol met tips. 

Algemeen

Wat is het doel van Omroep Zuidplas en Zuidplas Actief?
Op de pagina Over Zuidplas Actief is te lezen hoe en waarom deze site tot stand is gekomen.

Kan ik ook een groep maken voor mijn bedrijf of politieke partij?
Het is niet toegestaan accounts aan te maken voor commerciële bedrijven of politieke partijen. Deze site is opgezet ter versteviging van de banden in de burgermaatschappij, de Civil Society. Gebruikersaccounts zijn dan ook voorbehouden aan individuele burgers en organisaties die onderdeel uitmaken van de burgermaatschappij zoals buurtorganisaties, clubs en verenigingen, culturele en religieuze groeperingen, liefdadigheidsinstellingen, milieugroeperingen, non-profitorganisaties, virtuele gemeenschappen en vrijwilligersorganisaties mogen wel een account aanmaken. Zie ook de huisregels.

Bedrijven kunnen zich zichtbaar maken door het huren van bannerruimte.

Hoe komen jullie aan het lokale nieuws op de voorpagina?
Dat wordt gemaakt door de redactie van Omroep Zuidplas. Heb je nieuws dan kun je dat mailen naar info@omroepzuidplas.nl. Activiteiten kun je zelf aanmelden via de agenda

Kan ik meedoen met Omroep Zuidplas? 
Omroep Zuidplas heeft altijd ruimte voor nieuwe vrijwilligers. Kijk voor meer informatie bij de vacatures voor vrijwilligers.

Mijn scherm ziet er zo soms vreemd uit, ligt het misschien aan mijn internet browser?
Zuidplas Actief is getest en geoptimaliseerd voor de volgende browsers:

  •   IE 7,8 (windows)
  •   firefox 2+ (mac/win)
  •   google chrome (win)
  •   safari (win/mac)
  •   opera 9+ (win)

Opmerking: In IE6 kunnen er soms verschuivingen en dergelijke voordoen. Werk je met deze browser, dan raden we je aan (gratis) te upgraden.

Account en Profiel

Ik kan mijn geliefde gebruikersnaam niet meer aanmaken. Wat nu?
Een gebruikersnaam is uniek op deze site en niet hoofdlettergevoelig, bijv. peter en Peter zijn hetzelfde. Indien er al een Peter is zal de volgende Peter iets moeten bedenken om uniek te worden.

Kan ik mijn gebruikersnaam nog veranderen?
Ja, dat kan via de link Login gegevens in je profielpagina.

Hoe verander ik mijn gebruikersnaam, wachtwoord of e-mail adres?
Klik op je profiel pagina op de link Login gegevens om je gebruikersnaam, wachtwoord of e-mail adres te wijzigen.

Hoe kan ik iets doen aan de e-mails die ik van Omroep Zuidplas Actief krijg?
Klik op je profiel pagina onder je foto op de link Instellingen. Je komt op een pagina waarin je kunt instellen op welke momenten je een e-mail krijgt van Omroep Zuidplas. Bijvoorbeeld als iemand een privé bericht aan je heeft gestuurd of als er iets gebeurt in een forum onderwerp of groep waar je actief in bent (geweest).

Als je hier en daar op Omroep Zuidplas reacties hebt geplaatst of lid bent van een aantal groepen kan het zijn dat je aardig wat mailtjes krijgt omdat je automatisch abonnementen hebt gekregen. Al deze abonnementen kun je afzonderlijk beheren door op de betreffende link te klikken waarvoor staat: "Ontvang je teveel e-mail?".

Ook als er iets op de site gebeurt met bepaalde trefwoorden kun je daar een e-mail van krijgen. Dit doe je door op de pagina van het trefwoord rechtsboven op de gele knop Volgen te klikken. Zie bijvoorbeeld het trefwoord Foto-Actief.

Kan ik mijn account en gegevens verwijderen?
Mocht je reden hebben om je account op te heffen of je gegevens onzichtbaar te maken, dan kan dat natuurlijk.

Je kan je account:

  • alleen op non-actief zetten (niet verwijderen) en alle inhoud behouden.
  • alleen op non-actief zetten (niet verwijderen) en alle inhoud onzichtbaar maken (inhoud blijft wel behouden en kan eventueel teruggezet worden).
  • definitief verwijderen en alle inhoud laten staan maar wel onder de naam Anoniem.

Let op: de keuzen kunnen ook gevolgen heben voor de groepen waar jij als enige beheerder bent. Bij de laatste twee keuzen verdwijnen die dan ook uit beeld of verdwijnen in zijn geheel uit de database van deze site.

Het verwijderen of op non-actief zetten van je account kan op de volgende manier:

  1. Ga naar je profiel (log eerst in en klik dan bijvoorbeeld op je naam rechts bovenin)
  2. Klik dan op "Login gegevens"
  3. Klik vervolgens op Verwijderen.

Je krijgt dan de volgende keuzen te zien waaruit je er één moet selecteren:

  • Ik wil mijn account alleen op non-actief zetten (niet verwijderen) en alle inhoud behouden.
  • Ik wil mijn account alleen op non-actief zetten (niet verwijderen) en alle inhoud onzichtbaar maken (inhoud blijft wel behouden en kan eventueel teruggezet worden).
  • Ik wil mijn account definitief verwijderen en alle inhoud laten staan maar wel onder de naam Anoniem.
  • Ik wil mijn account en alle bijbehorende inhoud definitief verwijderen.

Om je keuze definitief te maken, druk je vervolgens nogmaals op "Verwijderen".

Wat kan ik met trefwoorden doen?
Trefwoorden zijn bedoeld om het gebruik van alle inhoud op de site te stimuleren. In het profiel word je aangeraden om trefwoorden te gebruiken om jezelf en je hobby's en interesses te beschrijven. Hierdoor wordt het mogelijk om via de site en die trefwoorden (door erop te klikken) gebruikers te vinden met soortgelijk interesses en dat kan aanleiding zijn voor een waardevol contact.

Naast gebruikers kun je op die manier ook andere vormen van inhoud vinden zoals, foto's, artikelen en forumbijdragen. Zo word je met trefwoorden op een eenvoudige manier naar relevante inhoud op de site te "gedirigeert". Anderzijds is het voor de aanbrengers van die inhoud mogelijk om hun foto's, activiteiten e.d. onder de aandacht te krijgen. 

Hoe kan ik mijn trefwoorden beheren?
Ga hiervoor naar Mijn Profiel (klik bijv. op je gebruikersnaam helemaal rechts bovenin). Je krijgt dan je profiel in beeld. In de middelste kolom helemaal bovenaan staat een icoontje met het woord "bewerken". Druk daarop en je komt in een nieuw scherm waarop je aan de slag kan. Bestaande trefwoorden staan helemaal bovenaan het scherm met een groot rood kruis. Via het klikken op dat rode kruis bij een trefwoord kun je dat trefwoord verwijderen. Het toevoegen van een trefwoord gaat via het klikken op de groene plusjes naast de meest populaire trefwoorden of via het invullen van het trefwoord in het witte balkje en het klikken op "Toevoegen" daarna. Let op: vergeet niet om na deze handelingen op "Opslaan" te klikken, helemaal onderaan de pagina.

Wie kan de inhoud van mijn profiel zien en hoe beheer ik dat?
Standaard wordt altijd op de website getoond:

    * Je gebruikersnaam
    * Je leeftijd (als je geboortedatum hebt ingevuld)
    * Je trefwoorden
    * Een eventueel ingevuld website-adres (bijv. je eigen site)

Je hebt zelf in de hand wie de rest van je profiel kan zien. Er zijn drie instellingen:

    * Iedereen
    * Alleen vrienden
    * Alleen ikzelf (standaard)

Via het klikken op het getoonde "slotje" kun je via de pop-up kiezen voor de door jouw gewenste instelling.

Welke velden zijn verplicht?
Voor het aanmaken van een gebruikersaccount is alleen verplicht:

    * Gebruikersnaam
    * Email-adres

Wat is de waarde van de extra velden
De extra velden zoals je echte naam (i.t.t. gebruikersnaam, wat niet een echte naam hoeft te zijn), woonplaats of postcode kunnen waardevol zijn. Via je echte naam kun je eenvoudig aan vrienden, met wie je die informatie wilt delen, laten zien dat jij het bent.

Daarnaast maakt het invullen van bijvoorbeeld je woonplaats en je postcode het voor Zuidplas Actief mogelijk om in de toekomst het gebruiksgemak van de website verder te verbeteren. Een voorbeeld zou het "zoeken in je buurt" kunnen zijn.

Hoe verstuur ik een bericht aan een andere gebruiker?
Ga hiervoor naar Mijn Profiel (klik bijv. op je gebruikersnaam helemaal rechts bovenin). Je krijgt dan je profiel in beeld. In de linker kolom vind je de link "Berichten". Klik daarop en je komt in het "berichtenscherm". Geheel links zie je dan "Schrijf nieuw bericht". Klik daarop en je komt op een  scherm met drie invulvelden: "Aan", "Onderwerp" en "Bericht". In "Aan" voer je de gebruikersnaam in van degene aan wie je het bericht wilt versturen (bij meerdere ontvangers kun je komma's gebruiken tussen de namen). In "Onderwerp" vul je in waar het bericht over gaat. In "Bericht" kun je het eigenlijk bericht kwijt.
Druk daarna op "Voorbeeld" om een voorbeeld op het scherm te krijgen van het te versturen bericht. Via "Versturen" wordt het bericht direct verstuurd.

Kan iemand anders mijn verstuurde berichten lezen?
Nee dat is niet mogelijk. Die berichten blijven te allen tijden onzichtbaar voor andere gebruikers, behalve de degenen aan wie de berichten zijn verstuurd natuurlijk.

Kan ik aan meer dan 1 persoon een bericht sturen?
Ja dat is mogelijk door in het "Aan"-veld te werken met komma's tussen de gebruikersnamen.

Kan ik een reactie/bericht doorsturen aan iemand anders?
Nee, dat is helaas nog niet mogelijk met de huidige functionaliteit.

Mijn Zuidplas

Welke informatie biedt Mijn Zuidplas?
Mijn Zuidplas laat in één oogopslag die informatie zien waarnaar jouw interesses uitgaan. Dit is gebaseerd op de trefwoorden die je hebt opgegeven bij jouw profiel. Het is dus van belang deze trefwoorden goed te kiezen en te beheren. Ook zie je hier wie er on-line is.

Wat/wie bepaald wat ik zie in Mijn Zuidplas?
Jouw trefwoorden zijn de basis voor hetgeen je hier ziet. De gehele site wordt gefilterd op deze trefwoorden om jou direct naar voor jou interessante artikelen en foto's te kunnen laten gaan.

 

Activiteiten

Wat is het doel van de sectie Activiteiten?
Het doel van de activiteitenkalender is een volledig beeld te krijgen van alle activiteiten en evenementen in de gemeente Zuidplas. Geeft iemand bijvoorbeeld een huiskameroptreden waar iedereen welkom is dan kan dit als activiteit worden aangemeld. Maar ook de buurtbarbecue, een spelletjesmiddag etc.etc.

Wat is een activiteit?
De definitie van een activiteit is heel generiek: als er twee of meer inwoners van Zuidplas samen iets ondernemen heb je een activiteit. Dat kunnen bijvoorbeeld twee inwoners van Zuidplas zijn die via de site samen foto's zijn gaan maken in de Keukenhof. De grote evenementen in de Zuidplas zoals het Hitlandfestival, de verschillende musicals, Avondvierdaagse horen er natuurlijk ook bij. Een activiteit staat open voor iedereen.

Mag ik zelf een activiteit plaatsen?
Jazeker! Sterker nog dat is zelfs de bedoeling. De activiteitenkalender wordt zo veel mogelijk door gebruikers samengesteld. Dus wil je een bepaalde activiteit onder de aandacht brengen: ga gerust je gang. Voordeel van het zelf aanmaken is ook dat je je eigen activiteit kunt wijzigen. Je hebt er de Redactie niet bij nodig.

Hoe kan ik het beste een activiteit opvoeren?
Ga naar Agenda en vervolgens naar Activiteit Plaatsen. Geef vervolgens een titel op voor je activiteit (bijvoorbeeld straatbarbecue) en plaats er eventueel een foto bij. Voeg één of meerdere trefwoorden toe en geef aan waar de activiteit is (bijvoorbeeld de straatnaam).
 
Nu alleen nog de begindatum en de einddatum kiezen en een korte omschrijving erbij en eventueel een groep kiezen. De activiteit kan nu worden opgeslagen en verschijnt in het activiteitenmenu.

Waarvoor dient het inschrijven op een activiteit?
Zodra een activiteit is aangemaakt kunnen anderen zich inschrijven voor deze activiteit. Op deze manier is goed te zien wie er allemaal verwacht worden.
 
Hoe kan ik naar activiteiten zoeken?
Natuurlijk. Ga naar Activiteiten en kies aan de rechterzijde om de activiteiten te zien. Je kan ervoor kiezen om alle activiteiten te zien of alleen de activiteiten in een bepaalde categorie (bijvoorbeeld categorie Eten & Drinken).

Hoe zet je een activiteit open voor inschrijvingen?
Klik op het linkje "Inschrijvingen" bij een Activiteit om te kiezen voor status Gesloten of Open. Als je de status op "Open" zet kunnen leden zich aanmelden. Je kunt een maximum aantal deelnemers aangeven maar dat hoeft niet. Laat het maximum aantal op 0 staan als er geen beperking is aan het aantal deelnemers voor je activiteit.

Kan ik automatisch op de hoogte gehouden worden van nieuwe activiteiten?
Ja dat kan via het twitter account @zuidplasactief.

Groepen

Wat is de functie van groepen?
Met een groep kun je een aantal mensen verzamelen op een centrale plaats op de website om met hen vervolgens bijv. activiteiten te organiseren en te discussiëren over een bepaald gemeenschappelijk onderwerp. Een voorbeeld: stel je zoekt mensen voor een hardloop of Nordic Walking clubje. Een groep is een hele goede manier om die mensen bij elkaar te brengen en vervolgens ook bij elkaar te houden en te laten groeien op een centrale plaats.

Kan ik zelf een groep aanmaken?
Jazeker, dat kan iedere geregistreerde en ingelogde gebruiker.

Hoe maak ik een groep aan?
Het werkt als volgt:

  • Klik op Groepen in de bovenste menubalk. Je ziet vervolgens een lijst met bestaande groepen.
  • Om een eigen groep te maken klik op je op "Maak een groep" in de rechterkolom. Er opent dan een scherm met een aantal invulvelden.
  • Vul tenminste de verplichte velden in (met een rod sterretje aangegeven) maar liever alles natuurlijk.
  • Druk op "Opslaan" helemaal onderaan en je groep is "live"!

Kunnen er meedere beheerders zijn voor een groep?
Jazeker. Dat kan heel handig zijn om het beheerwerk wat te verdelen. Het gaat zo:

  1. Klik op de link met het aantal leden, onder de foto van de groep.
  2. Klik dan op Lijst en zoek de naam van het lid die je beheerder wilt maken.
  3. Klik nu op de link "Maak beheerder" achter deze naam. Klaar!

Tip: Als je als oprichter het eigenaarschap van een groep wilt overdragen moet je altijd eerst zorgen dat er nog een lid beheerder gemaakt is.

 

Forum

Waar is het forum voor bedoeld?
In het forum kun je berichten plaatsen en op berichten reageren. Die berichten kunnen over van alles gaan? Een aantal voorbeelden: 

  • Wie kent een leuke gelegenheid om een kinderfeestje te vieren in de Zuidplasregio?
  • Wie helpt mij om met mijn computer om te gaan, het lijkt wel of dat ding zelf denkt…
  • Ik heb een mening over dienst X van de gemeente en wie is het eens / oneens?
  • Ik zoek een vismaatje.

Ik voel me onheus bejegend in het forum? Waar moet ik dat melden?
Mocht je je onheus bejegend voelen of anderszins ongemakkelijk door een bepaald bericht in het forum, maak dan a.u.b. gebruik van de link "Misbruik melden" helemaal onderaan iedere pagina. Je kunt dan een kort formulier invullen wat na versturen terecht komt bij de beheerders van deze website, die daarna zo spoedig mogelijk gepaste actie zullen ondernemen.

In welke deel van het forum moet ik mijn bericht plaatsen?
Het forum kent momenteel een beperkt aantal verschillende onderdelen (subfora) aangemaakt door de beheerders. Als je vind dat jouw bericht niet past in een van die subfora, plaats het dan a.u.b. in het algemene subforum. De berichten die in dat forum verschijnen kunnen daarna aanleiding zijn voor het aanmaken van nieuwe subfora.   

Kan ik een foto bij mijn bericht plaatsen?
Nee, dat kan momenteel nog niet.

Kan ik HTML gebruiken in een bericht of andere vorm van opmaak?
Nee dat is momenteel nog niet mogelijk.

Kan ik een link plaatsen?
Ja, dat is mogelijk. De link, zoals www.ditiseenlink.nl zal als aanklikbare hyperlink verschijnen.

Kan ik forumbijdragen sorteren?
Je kunt de sortering veranderen door op het linkjes Onderwerp, Antwoorden, Aangemaakt en Laatste antwoord te klikken.

Hoe ga ik naar het laatste bericht?
Als je in een forum een lange discussie volgt is de link [Laatste bericht] die altijd rechtsboven staat, je meteen naar de nieuwste bijdrage brengt.

Foto's

Waarvoor dient de sectie foto's?
In de sectie foto's kunnen gebruikers hun leukste foto's met betrekking tot activiteiten, evenementen, landschap etc. delen met andere gebruikers. Doel is om uiteindelijk een mooi beeld te krijgen van "alles Zuidplas". De redacatie kan de foto´s ook gebruiken op de kabelkrant van Omroep Zuidplas of als illustratie bij nieuws artikelen. Door het plaatsen van foto´s help je de redactie dus ook een handje.

Kan ik meer dan 1 foto tegelijk plaatsen?
Nee, dat is momenteel niet mogelijk.

Hoe plaats ik een foto op de juiste manier?
De beste manier om een foto te plaatsen is door de volgende stappen altijd netjes te doorlopen:

  • Maak een goede titel, met voldoende informatie
  • Zorg voor een aantal relevante trefwoorden bij de foto. Dit zorgt ervoor dat de foto op het juiste moment naar boven komt
  • Als je bent aangemeld bij een of meer groepen: klik een groep aan waarbij de foto eventueel hoort of bij zou moeten verschijnen.

Kan iedereen mijn foto's zien?
Ja, standaard zijn alle foto's die je deelt zichtbaar voor alle gebruikers of site bezoekers.

Ik zie tussen de foto's ook afbeeldingen, mag dat?
Ja, dat is vooralsnog toegestaan, omdat die een functie kunnen hebben voor bijvoorbeeld de gebruikers die samenwerken in groepen.

Hoe kan ik een foto van mezelf verwijderen?
Ga naar de foto die je wilt verwijderen, b.v. via de link Fotogalerij in je profiel. Klik op de link Bewerken. Ga nu naar de onderkant van het scherm, klik daar op de knop "Verwijderen" (die rechts naast de knop "Opslaan" staat). Klik nogmaals op de knop "Verwijderen" ter bevestiging van de vraag of je zeker weet dat je de foto wilt verwijderen. De foto is nu van de site verwijderd.

Hoe kan ik foto's zoeken?
Het zoeken naar foto's is heel eenvoudig. Ga naar de sectie Foto's via de bovenste menubalk. Type vervolgens je zoekterm in het rechter invulveld en druk op "Tonen". Je krijgt vervolgens de gevonden foto's te zien.

Hoe zie ik alleen mijn eigen foto's?
Op de foto-pagina zie je rechts in het midden een link naar "Naar je eigen foto's".
Je kunt je eigen foto's ook vinden via je Profiel. Ga hiervoor naar Mijn Profiel (klik bijv. op je gebruikersnaam helemaal rechts bovenin). Je krijgt dan je profiel in beeld. In de linkerkolom zie je de link "foto gallerij". Klik hierop en je zie alle foto's die je op deze site hebt gedeeld.

Wat betekenen de verschillende tabbladen op de fotopagina?
De foto-pagina bestaat uit een aantal tabbladen, die ieder zorgen voor een eigen presentatie van de foto's die geplaatst zijn. Hieronder wordt per tabblad aangegeven wat je erop kunt vinden:

  • Redactieselectie: dit is een selectie van de redactie op grond van een aantal eigen criteria (o.a. relevantie Zuidplas, actialiteit etc.)
  • Best gewaardeerd: dit zijn de foto's met de hoogste waardering. Gebruikers kunnen aan de foto's een waardering geven, varierend van 1 tot 5 sterren (5 sterren = beste waardering).
  • Meest bekenen: hier vind je de foto's die het meeste door gebruikers zijn bekeken.
  • Nieuwste foto's: hier worden alle foto's weergegeven op omroepzuidplas.nl, met daarbij steeds de nieuwste foto's als eerst.

Wat doe ik als ik een aanstootgevende foto ontdek?
Indien je een aanstootgevende foto ontdekt op Zuidplas Actief maak dan a.u.b. gebruik van de link Misbruik melden helemaal onderaan iedere pagina. Je kunt dan een kort formulier invullen wat na versturen terecht komt bij de beheerders van deze website, die daarna zo spoedig mogelijk gepaste actie zullen ondernemen.

Vrienden

Wat is de toegevoegde waarde van het maken van vrienden op de website?
De waarde van het maken van vrienden zit momenteel met name in: 

  • Het kunnen eenvoudig kunnen volgen van de activiteiten op de site door je vrienden. Waar reageren zij op? Welke foto's plaatsen zij? Deze informatie is beschikbaar via de Home pagina en de link "Wat is er nog meer gebeurd". Dan kom je op een nieuwe pagina waarin je kunt kiezen voor "Alles", " Mijn acties", "Mijn vrienden".
  • Het kunnen vertonen van bepaalde profielinformatie aan een separate groep gebruikers: je vrienden.

Als ik iemand tot mijn vriend maak geldt dat dan automatisch ook andersom?
Ja, dat is altijd wederzijds. Als je iemand vriend maakt, dan dien je eigenlijk eerst een verzoek in. Indien de ander dat verzoek accepteert, zijn jullie elkaars vrienden.